Archief Reizen en Excursies

Excursie Vander Klooster mode in Boskoop

Om halfnegen vertrokken we met 36 personen naar Boskoop om een modeshow van de Firma Klooster in Boskoop bij te wonen.
De reis verliep voorspoedig, zodat we op de geplande tijd in Boskoop arriveerden, waar we ontvangen werden met een kopje koffie/thee en lekker gebak.
De heer van de Klooster heette ons persoonlijk welkom. Zijn zoon Leon is in het verleden meestal in Best geweest en die vond het heel jammer dat het in Best niet door kon gaan, want ze werden altijd heel vriendelijk ontvangen bij ons.
Om 11.00 uur startte de modeshow met de mannequins Inge, Ans en Marian. Zij toonden ons de mooiste kleding
van goede merken, zoals Rabe, Toni, Esmee (hun eigen merk), Leona, Gollehaug, Frank Walder, Lebek, Setterlady, Hegler en Brandtex.
Wat ze presenteerden was zeer divers: jassen, broeken, truien, vesten, rokken, jurken, bomberjacks en blazers.
Er was voor iedereen wel iets leuks te vinden in de maten 36 tot 52/54, zowel voor ” jongere ouderen” als voor
“oudere jongeren”.
Ook waren er “neppieces”: in plaats van een deuxpiece zaten trui en vest aan elkaar. En als er iets vermaakt moest worden,
werd dat meestal ter plaatse gedaan, zodat erop gewacht kon worden.
Na de modeshow kregen we een lunch aangeboden en daarna werd de groep in tweeën gesplitst: één groep kreeg een kleine rondleiding in het distributiecentrum, waar 7 tot 10.000 stuks kleding hing en daar na werd er een Bingo georganiseerd, waarbij kleine prijsjes gewonnen konden worden en 2 tegoedbonnen van € 15,00.
De andere groep kon intussen naar hartenlust winkelen in de modezaak. Later werd de boel omgedraaid.
Na afloop kregen we nog koffie/thee, waarna we om 15.00 uur voldaan huiswaarts keerden. Gelukkig hadden we niet te veel files onderweg en kwamen we rond half 5 in Best terug. Iedereen had erg naar de zin gehad en vond het voor herhaling vatbaar.
Wellicht kunnen we volgend jaar weer gaan, want dan bestaat de firma 40 jaar en dan zijn er diverse jubileumshows.

Dagtocht naar Vander Klooster Mode in Boskoop 2017
« 1 van 3 »

KBO Best- busreis Wenen en Boedapest

Precies op tijd draait de bus de snelweg bij Aken op. Onze reis naar Wenen en Boedapest is nu echt begonnen. Met goede moed snellen wij Duitsland in. De goede moed zou de hele reis blijven maar na een kwartier was de vaart eruit: ongeluk, weg afgesloten, twee uur le. We kwamen dus te laat aan bij ons hotel in Zuid-Duitsland, maar na enige versnaperingen en een maaltijd waren we weer helemaal bij de les.
De dag daarop bracht ons eerst naar Wenen, waar een gids tijdens de stadswandeling met enig vilein genoegen de vrouwonvriendelijke praktijken uit een ver verleden declameerde. Toch: Wenen is een mooie stad en meer waard dan de paar uur die wij er konden doorbrengen.
In het Hongaarse Tatabánya checkten we in bij ons vakantieadres: Hotel Arpad. Het stadje wordt bewaakt door een reusachtige adelaar die daar vanwege duizend jaar Hongarije in 1907 op een berg is neer geplant. De dagen erna zouden we herhaaldelijk opgelucht tegen elkaar zeggen “Kijk daar ons vogeltje. Hij zit er nog”, Want dan waren we na een hele dag bussen en kijken weer bij ons hotel en kon de avondgezelligheid beginnen. Tweemaal hebben we Boedapest bezocht met daarbij een rondvaart over de Donau. Het is een geweldig mooie stad die we gelukkig wel wat beter konden verkennen. Inclusief de terrasjes. Want een ding is me tijdens deze reis wel duidelijk geworden: KBO-ers op reis houden van terrasjes… Naast Boedapest bezochten we ook het stadje Szentendre met vele karakteristieke straatjes en huizen. Daarnaast Visegrád met een mooi kasteel aan een al even mooi meer-met-park. En dan Esztergom dat ooit de hoofdstad van Hongarije was. Met een indrukwekkende kathedraal, een van de grootste in Europa. We hadden iedere dag schitterend weer en pas op de dag van vertrek betrok het een beetje en spetterde het wat. Niettemin schoten we zo goed op, dat we tot mijn grote vreugde nog een bezoek aan de wereldberoemde abdij van Melk in Oostenrijk konden inlassen. Voor mij een hoogtepunt. Op de laatste dag van onze reis kwamen we wonderwel zonder les dwars door Duitsland waarna we in Vaals een afsluitende maaltijd hadden. Behalve veel moois en veel buskilometers is me van deze reis vooral de gezelligheid bijgebleven. Mensen blijken plotseling gemeenschappelijke kennissen te hebben en kletsen wat af. Over het werk en de kinderen van vroeger en de kleinkinderen van nu. Het was dan ook iedere avond bij het aperitief, het diner en lang daarna vooral heel gezellig. Alleen daarom al ben ik, hopelijk niet voor de laatste keer met een KBO- reis op pad geweest. Uiteraard zat Jo lips van onze reiscommissie met zijn vrouw Anke in de bus. Maar bij aankomst in Best stonden Elly van Dam en Loes Betlem van de werkgroep reizen ons op te wachten om te vragen of alles goed was. Hart voor de KBO of niet?? Kijk, dan ben je lid van een club.
Willem van Beerendonk

Busreis naar Wenen en Boedapest 2017
« 1 van 28 »

Excursie naar Monster en Rotterdam

Op 14 september, een regenachtige dag, ging de groep KBO Best met chau eur Ed op weg naar het Westland. In restaurant De Waterman te Werkendam was de ko estop. Bij de ko e/thee werd een lekker stukje appeltaart (voor sommigen te groot!) geserveerd. In de regen kwamen we in Monster aan bij het themapark De Westlandse druif. Onder leiding van twee gidsen (met praktijkervaring!) werden we wegwijs gemaakt in de druiventeelt. Van oudsher werden in het Westland consumptiedruiven geteeld met export naar met name Duitsland en Engeland. Maar de vrije markt, die ontstond met de EU, betekende het einde van de beroepsmatige druiventeelt. Men kon in het Westland niet op tegen de goedkopere arbeid en de gratis zonnewarmte langs de Middellandse zee. Het themapark, dat ca. 10.000 m2 groot is, wordt nagenoeg geheel gerund door vrijwilligers, die alle voorkomende werkzaamheden verrichten en ook de rondleidingen verzorgen. In de kassen worden verschillende rassen witte en blauwe druiven geteeld, zoals de Frankenthaler en de Muskaatdruif, die we uit een schuitje konden nuttigen. In een aparte kas staan een groot aantal verschillende rassen druivenbomen, die in de loop van de tijd in het Westland werden gebruikt. Doordat de kassen deels voorzien zijn van grondverwarming en/of ruimteverwarming en deels geen verwarming hebben rijpen de druiven verspreid over het seizoen. Daardoor kunnen vanaf begin juli tot begin oktober druiven geoogst worden. Het krenten van de druiven vraagt in het voorjaar veel arbeid. Dat werk wordt veelal gedaan door de jeugd en door vrouwen, die met hun kleine handjes een deel van de kleine druifjes uit de tros plukken, zodat een mooi gevormde tros druiven het eindresultaat wordt. De bestrijding van ziekten en plagen gebeurt biologisch. Er worden zijdehoentjes ingezet om de taxuskevertjes op te eten en met zwavelverdamping wordt meeldauw bestreden. In de kassen worden kleine geperforeerde zakjes met roofmijt opgehangen; die zorgen dat spint geen kans krijgt. Uiteindelijk worden elk jaar ca. 30.000 kg druiven geoogst. Na een prima lunch vertrokken we naar Rotterdam. Tijdens de toer door de stad vertoonde Ed zijn stuurmanskunsten door soms erg smalle straatjes, maar hij wist is tegelijkertijd ook veel te vertellen. In Rotterdam wonen met 700.000 inwoners ongeveer 200 nationaliteiten. Je ziet er portiekwoningen met 8 tot 10 woningen per portiek; 4 of 5 hoog zonder lift. Bekende gebouwen, zoals de Euromast, diergaarde Blijdorp, museum Boymans-van Beuningen, het Feyenoordstadion, het maritiem Museum, Piet Bloms paalwoningen, de grootste moskee
van Nederland en bekende beelden als “De verwoeste stad” van Ossip Zadkine en “Cascade” van Joep van Lieshout zagen we tijdens ons rit voorbijkomen. Het lukte Ed om ons redelijk dicht bij de Markthal te droppen, waardoor we vlug door de regen toch niet al te nat werden. Ieder kon zijns weegs gaan in dit imposante en mooie gebouw. Je vindt er met de uitgestalde groenten, fruit, specerijen, vlees, vis en nog vele andere producten mooie en kleurrijke plaatjes. Op de terugweg werd ons in restaurant Gambora in Gameren een prima diner geserveerd. Toevallig konden we aldaar nog wat ervaringen uitwisselen met een groep KBO- ers uit Middelbeers, die ook een dagtocht hadden.
Op de website van de KBO kunt u foto’s van deze geslaagde dagtocht bekijken.
Na de busreis naar Rotterdam en Monster is een blauwe paraplu met roosjes in de bus achtergebleven. Kennelijk vergeten. Die kan worden opgehaald bij Elly van Dam, Marie Raymakersstraat 8. Tel. 37 17 79.