Hoe houd ik mijn hersenen gezond?

Informatiebijeenkomst

 

kbobest
Het onderwerp van de themamiddag van de seniorenraad op 14 november, “Hoe hou ik mijn hersenen gezond?” bleek een schot in de roos.
Het trok 140 nieuwsgierige belangstellenden, die verrast werden door de spreker, Jac van den Goor van de Hersenstichting, ook al door de kwieke kwinkslagen waarmee hij bekende en onbekende informatie over de hersenen rondstrooide.
 
Om maar vast enkele hardnekkige misverstanden weg te nemen:
Vergeetachtigheid leidt niet tot dementie.
Boodschappenlijstjes maken je hersenen niet lui.

Stress is gezond voor je hersenen want dan blijf je gefocust, alleen te veel stress is slecht. Terwijl de hersenen niet meer wegen dan 1500 gram, verbruiken ze wel 20% van al onze energie.
Ze zijn hongerig, zeker naar stoffen die de communicatie tussen de hersencellen regelen. Die zitten vooral in het mediterrane dieet: noten en volkoren producten met veel vezels, verse groenten, natuurlijke oliën, weinig vlees.
Dat verklaart de hoge leeftijden van mensen in Zuid-Italië en Japan. Vitamine B12 foliumzuur is het belangrijkste, o.a. voor dekwaliteit van je geheugen.
De spreker waarschuwde de ouderen voor het verminderen van hun dorstgevoel. Als je dagelijks minder dan 1,5 liter water drinkt, stroomt het bloed minder goed en kunnen je hersenen
daar minder stoffen aan onttrekken.
Ook benadrukte de spreker hoe belangrijk het is dat je bij het ouder worden je hersenen blijft uitdagen.
Dus niet lekker uitrusten, maar puzzelen, boeken lezen, instrument bespelen, nieuwe reisbestemmingen kiezen, museum bezoeken – dat alles houdt je hersenen gezond. Mentaal actief blijven en nieuwe uitdagingen aangaan.
En ook bewegen. Niets is beter dan dat: twee keer sporten per week, wandelen, fietsen of gymnastiek. Juist als je daarin geen zin hebt, werkt het nog het beste!
Bij sporten wordt er serotonine en dopamine aangemaakt, neurotransmitters die signalen doorgeven tussen hersencellen. Zelfs gezichtsgymnastiek werkt goed op je hersenen – kauwen, gekke bekken trekken, lachen – zo blijkt uit onderzoeken.
Ook goed slapen is belangrijk, dus geen alcohol of flinke inspanningen van tevoren. De spreker adviseerde ook een notitieboekje naast je bed te leggen voor als gedachten je alsmaar bezighouden.
 
En tot slot een levendige sociale omgeving: draai mee in minstens 3 clubs of groepen in je sociaal netwerk.
Op het eind van de lezing gingen de toehoorders naar huis met een duidelijk inzicht hoe je je hersenen gezond houdt: een actieve levensstijl, veel bewegen, goede voeding, genoeg drinken, niet te veel stress, goed slapen en meedoen in sociale groepen.
 
Nalezen?
Kijk op www.hersenstichting.nl