Indrukwekkende reis naar Polen

Woensdag 10 september vertrokken we met 38 personen, waarvan 20 uit Best naar Polen. De eerste overnachting was in Duitsland, waarna we de volgende dag naar Wroclaw (Breslau) reden.
Op dag 2 maakten we met gids Monica een rondrit door de stad en stapten we diverse keren uit om de stad te voet te verkennen. We bezochten de Johannes De Doper kathedraal en de Grote Markt met stadhuis. Wroclaw is in WO II nagenoeg geheel verwoest geweest maar fraai herbouwd.

Op dag 3 bezochten we Auschwitz en Birkenau, onder leiding van gids Martyna. We kregen allemaal een koptelefoon en zendertje, zodat we alles goed konden volgen. De rondleiding nam ruim 2 1/2 uur in beslag en we trokken er vrij snel doorheen. Dat moest ook wel, want de volgende groepen stonden steeds te wachten. Maar het was heel indrukwekkend en we waren er allemaal een beetje stil van na afloop.

Dag 4 gingen we naar de Zoutmijn van Wieliczka (Unesco erfgoed). Daar kregen we weer oordopjes, zodat we de gids goed konden volgen. Buiten was het 30 °, maar binnen 16 °. We daalden eerst af tot 130 meter diepte, 750 (treden) en totaal hebben we 2,5 km. gelopen. De mijn is 30 km. lang en is tot 2012 in gebruik gebleven. We zagen prachtige sculpturen, een ondergrondse kapel en heel veel moois, allemaal van zoutsteen. Gelukkig konden we met een originele mijnlift weer naar boven. Toen we weer buiten kwamen, was het nog steeds 30 °, dus lonkten de terrasjes!

Dag 5 stond in het teken van Krakau. We bezochten met gids Martyn de Joodse Wijk, de koninklijke burcht, de kathedraal en de indrukwekkende Grote Markt. Krakau is als door een wonder nagenoeg helemaal gespaard gebleven van bombardementen in WO II. Maar de trieste geschiedenis van het Joodse Getto, met de 3 meter hoge muur er omheen, maakte wel grote indruk.

Dag 6 stond in het teken van een bezoek aan de bedevaartsplaats Czestochowa. Daar in het klooster Jasna Góra bevindt zich De Zwarte Madonna. Het is vergelijkbaar met Lourdes.

Dag 7 verbleven we in Warschau. Daar stapte gids Sabina in de bus en ze is enkele uren bij ons gebleven. Steeds een stukje rijden en dan weer even te voet de bezienswaardigheden bekijken: onder andere het Joodse getto, het Operagebouw, het romantische Lazienkipark met het Paleis op het Water en met het standbeeld van Chopin. Ook bezochten we het indrukwekkende Holocaust museum. Warschau is in WO II voor 85 % verwoest geweest, maar alles is zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat herbouwd.

Dag 8 hebben we Poznan bezocht met zijn Oude Markt met renaissance stadhuis en prachtige patriciërshuizen.

Op dag 9 moesten we de terugreis aanvangen. In Berlijn hebben we nagenoeg alle highlights bezocht per bus, dankzij onze voortreffelijke chauffeur Joop, die ons veel wetenswaardigheden wist bij te brengen.

Op dag 10 kwamen we ’s avonds na een lange rit weer thuis met een voldaan gevoel. Een compilatie van foto’s kunt u vinden op onze website: www.kbobest.nl.