Vers van de Pers

Op deze pagina vindt u de meest recente en actuele artikelen

Verslag van de busreis naar Kirchberg Oostenrijk. Vertrek 18 mei 2019

Hotel Bechlwirt
Busreis naar Kirchberg Oostenrijk vertrek 18 mei 2019

Het is zaterdag 18 mei 2019 en gaan op vakantie voor 8 dagen naar Oostenrijk Tirol. s’Morgens om 08.15 vertrekken we uit Best.
De chauffeur rijdt naar Velden waar een heerlijk kopje koffie met gebak voor ons klaar staat.
Hier wordt de chauffeur afgelost door Gerben Meulman die ons deze vakantie overal naar toe zal brengen.
We dineren in Denkdorf en daarna gaan we naar Kirchberg/Tirol, waar we om 22.00 uur aankomen.
Na een lange rijs krijgen we de sleutel van onze kamer, koffer uitpakken en naar bed.

Zondagmorgen hebben we een vrij dagdeel en kunnen we de omgeving gaan verkennen.
In de middag gaan we met de bus naar Hohe Salve, met de gondel naar boen, overstappen in de volgende gondel die je helemaal naar boven brengt.
Daar is het hoogst gelegen kerkje van Tirol, de bedevaart kerk Johannes de doper. Helaas was deze kerk dicht maar hebben wel in de sneeuw gelopen en sneeuwballen gegooid.
Wat een mooi panoramisch uitzicht hebben we hier over de Tiroolse bergen.
We gaan weer naar benden in de gondel.
Halverwege willen we daar iets gaan drinken/eten, maar de bediening is hier zo langzaam en dus helemaal naar beneden waar we een lekker ijsje hebben besteld, die is wel verdient, want wie voor de eerste keer in zo’n gondel zit, dat is toch wel spannend.

Maandag rijden we naar Wattens naar het Swarkovski museum.
Het weer is niet zo mooi, veel regen. Maar in het museum is het droog en veel te zien, het schittert daar van het kristal.
We gaan naar de Achensee waar we de lunch gebruiken bij Restaura Christina en daarna gaan we een boottocht van 2 uur maken op de Achensee.
Helaas het regent nog steeds, dus dat wordt binnen zitten in de boot.

Dinsdag zouden we een bezoek brengen aan de bekendste berg van Oostenrijk, de 3798 meter hoge Grossglocker, maar er is daar zoveel sneeuw gevallen dat er niemand mag komen. Het is daar afgesloten.
Dus gaan we naar Insbruck.

We ontbijten om 07.00 uur en vertrekken om 09.00 uur.
Innsbruck is de hoofdstad van Tirol en tijdens de stadswandeling die we eigen tempo kunnen maken, zien we mooie monumenten en het beroemde gouden dak.
Vanavond naar een Tiroler avond in Oberdorf met de bus, om 20.15 vertrekken.

Woensdag hadden we een vrije dag, maar wie wil kon s’middags mee naar de almhut op de Lahalm in het Spertendal. Deze lag op 2185 meter hoogte.
We weren door taxibusjes opgehaald om 11.30 uur. Eenmaal daar aangekomen hadden we een heel mooi uitzicht hoe hoog we waren.
Hier gebruikte we de lunch en wie wilde of goed kon lopen mocht naar beneden lopen, watt best stijl was, de rest ging dan met het busje.
Gerben onze chauffeur, hoefde nu niet te rijden, maar maakte van iedereen die het vroeg foto’s, alleen of in groepsverband.
In de Almhut had iedereen zoveel gegeten dat we bij het diner heel wat hebben laten staan.
s’avonds om 19.45 uur met de bus naar een hilarische Tiroler avond Show, met muziek bij Hohe Salve ( bij de gondels )
Hier geen alcohol gedronken, we zaten te vol van het eten.

Donderdag konden we nog steeds niet naar de Grossglockner en lag nog te veel sneeuw en er had een lawine plaats gevonden.
Gerben had een mooi alternatief, we gingen appelstrudel leren maken en natuurlijk hoort daar koffie en appelstrudel bij. Ook kregen we een mok en het recept mee naar huis.
Dit was in Rattenberg met een hele mooie winkelstraat. Daarna naar Kuftstein, deze plaats heeft mooie huizen maar wat winkels betreft viel wat tegen.
s’Avonds geen gewoon diner in het hotel, maar een Boeren Buffet. En dat ging er bij iedereen goed in.

Vrijdag, de laatste dag van onze uitstapjes. Vandaag gaan we naar Salzburg, we vertrekken om 08.30 uur met de bus.
In Salzburg aangekomen staat er een Nederlandstalige gids ons op te wachten. Hij heeft veel over deze plaats verteld en ook hoe we de bus weer terug konden vinden, anders zouden we verdwalen.
Ook hier weer op eigen gelegenheid de stad verkennen. Was wel erg warm, dus een drankje ging er goed in.

s’Avonds de koffer inpakken en wie wilde kon die na het diner al in de bus zetten, anders gewoon in de morgen. Vroeg naar bed ( kinder bedtijd ) want om 04.00 uur liep e wekker af, om 05.00 uur met de bus naar huis.
Onderweg een heerlijk ontbijt buffet om 08.00 uur
s’middags een stop gemaakt voor eventueel wat eten/drinken/ijsje en daarna naar Velden voor het afscheid diner.
Dat vond later plaats dan geplant, want we stonden zeker 1,5 uur in de file, vanwege een ernstig ongeluk.

Hier in velden nam Gerben afscheid van ons en kregen we een andere chauffeur Rene die ons naar best bracht, waar we om 21.15 uur ankwamen.

We werden hier verwelkomt door het KBO bestuur, want die wilde heel graag weten of alles goed was verlopen.
Dit was een fijne en mooie reis naar Oostenrijk

BEDANKT KBO BEST.

KBO- muziekmiddag met ‘Klezmajeur’: mooie volksmuziek

Ondanks de warmte hadden toch nog een redelijk aantal senioren de moeite genomen om op zondag 30 juni naar de KBO- muziekmiddag in Prinsenhof te komen. De KBO probeert tijdens de muziekmiddagen om senioren ook regelmatig op muzikaal gebied iets nieuws voor te schotelen. Dit keer trad voor hen op de groep ‘Klezmajeur’. Deze groep liet de aanwezigen met hun prima zang en muziek kennis maken met volksmuziek die haar oorsprong heeft in Oost-Europa met duidelijke Arabische, Turkse en Griekse invloeden. De groep lichtte duidelijk hun verhaallijn toe zodat de muziek en zang door de aanwezigen goed geplaatst kon worden. Dit maakte het geheel aantrekkelijk en de aanwezigen werden daarbij meegevoerd met vrolijke, opzwepende en soms melancholische zang en muziek. Een muzikale kennismaking met Oost-Europese volksmuziek die prima inhoud werd gegeven.

Foto`s van de excursie naar Dordrecht en de Biesbosch

Foto`s van de excursie naar het Gemeentemuseum Den Haag

Foto`s van de Braderie Wilhelminadorp 2019

Oergezellige Brabantse KBO- middag met Tonny Wijnands

Woensdag, 19 juni 2019, was de Prinsenhof weer goed gevuld ondanks het warme weer. Troubadour Tonny Wijnands uit Deurne zou komen optreden en de vooraankondiging voorspelde een middag waarop het genieten zou worden. Nou dat klopte als een bus. Van begin af aan wist Tonny de mensen voor zich te winnen door de manier waarop hij contact met het publiek wist te leggen en ze betrok bij zijn optreden.

Tonny zong en speelde op zijn gitaar allemaal bekende liedjes uit de tijd dat de aanwezigen nog tieners waren. Dit onder het motto: herkent u deze nog? Daarbij kreeg Tonny bijna alles van zijn publiek gedaan: zwaaien met de armen en zelfs servetten en intussen luidkeels meezingend. Niets was de aanwezigen teveel. Neem daarbij zijn grappige verhalen en anekdotes met een groot gehalte aan Brabantse humor en alle ingrediënten voor een fantastische Brabantse KBO- middag waren aanwezig. Na afloop volgde een staande ovatie voor Tonny. Op zich niet verrassend voor de organisatie want gedurende het mooie optreden lieten de aanwezigen de organisatie al enthousiast weten dat de keuze voor Tonny ‘top’ en zeker voor herhaling vatbaar is. Zo is het maar net!

Verslag van het bezoek bij Vander Klooster mode

Maandag 6 mei stond onze bus ca 08.15 bij de parkeerplaats Den Ekker, met chauffeur Hein van de firma Van Hoof op ons te wachten.

Een gekwetter van jewelste, maar dat was voor onze chauffeur geen probleem; hij moedigde het juist aan.
Aangekomen bij Van der Klooster mode werden wij verwelkomd door 3 vriendelijke dames. Lekkere koffie met gebak stond voor ons klaar en op het gebakje het logo van ons 60-jarig bestaan. Na de koffie de modeshow.

Daarna de lunch, na de lunch werden wij in twee groepjes opgedeeld, een groepje ging Bingo spelen en het andere groepje kijken en passen zodat iedereen ruim de tijd had.

Na afloop konden we moe maar voldaan van een lekker advocaatje met slagroom genieten en ca 17.00 terug in Best.

Loes

Verslag van de 3-daagse reis van KBO Best naar Texel

Woensdag 24 april
We vertrokken met 39 personen om 9.00 uur vanaf parkeerplaats Den Ekker in Best met de bus van Kupers touringcars met het reisbureau Country Travel naar Texel.
Onze chauffeur en tevens reisleider was Mathieu Jansen. De reis ging met veel plezier en zin richting Den Helder, waar we bij kade 60 onze lunch hadden. We keken onze ogen uit toen we die sneetjes brood zagen (hele dikke plakken) maar het was goed verzorgd.
Na de lunch naar de veerboot, maar helaas was die net vertrokken en moesten we wachten. Eenmaal op de boot konden we de bus uit als we dat wilden om van het water en de meeuwen te genieten.

Op Texel aangekomen gingen we naar het Kaap Skil museum in Oudeschild. Kaap Skil is een leuk en leerzaam museum waar je kon zien hoe het leven op Texel vroeger was. Hierna vertrokken we naar ons hotel “De Pelikaan” in de Koog, koffers op de kamer en om 18.00 uur genieten van een 4 gangen diner. Daarna moe maar voldaan lekker gaan slapen.

Donderdag
Op bezoek bij het schapenbedrijf de Waddel in Den Burg. We zaten op hooibalen in de schuur en mochten de kleine geitjes de fles geven. We kregen een broodje schapenkaas en koffie/thee. De kaas was zo lekker dat enkelen van ons er nog een paar kochten en later in de koelkast van de bus legden. ’s Middags naar het zeehondencentrum Ecomare, in de Koog. Vervolgens zouden we naar Den Burg gaan maar dat ging niet door, omdat de voorkeur gegeven werd om de zee te kunnen zien. Daarom reden we helemaal naar het noorden om de vuurtoren te bekijken en de zee waar we lekker uitwaaiden op het strand.

Vrijdag
’s Ochtends de koffers weer in de bus. Vandaag wordt het schipbreukjutter museum Flora in de Koog bezocht. Degenen die wilden wandelen konden er naartoe lopen (maar een half uurtje lopen van het hotel) de rest ging met de bus. Na een mooie uitleg konden we alles gaan bekijken wat er zoals gejut was. Je keek je ogen uit, zoveel als er te zien was van kinderspeelgoed tot autobumpers. De lunch was in de Cocksdorp waar we de parachutisten konden zien landen. Het was een mooi gezicht, zo dichtbij en sommigen kwamen met volle snelheid naar beneden. Helaas was het toen weer tijd om richting Best te gaan, veerboot weer net weg, maar omdat we vooraan stonden zaten we na een half uurtje weer op de boot.
Geen tussenstop zoals op de eerste dag maar gewoon naar Gemonde in verband met het fileverkeer.
Koffie/thee was aanwezig in de bus dus geen probleem. Alleen was de WC in het slot gevallen, maar een handige reiziger wist waar de sleutel lag. (Bij de chauffeur).
Zo konden de dames toch naar de WC en zorgde hij dat de deur niet weer in het slot viel. Een komisch gebeuren waar we wel om hebben gelachen. In Gemonde hebben we lekker gedineerd en op een mooie manier van onze chauffeur /reisleider Mathieu afscheid genomen.

De tocht naar Best kon beginnen en rond 20.30 arriveerden we weer bij de parkeerplaats Den Ekker in Best.
Het was een fijne en mooie vakantie. Bedankt KBO-Best en Country Travel.

(Petra van Dongen en de rest van het clubje)

ATTENTIE: KBO-Best ledenpas ook nodig bij gebruik kortingsactie KBO/PVGE

Alle KBO leden hebben zowel een pasje van KBO-Brabant als een apart pasje van KBO-Best voor het jaar 2019 ontvangen.
Dit blauw/gele KBO-Best pasje (zie foto) dient u te voorzien van uw naam en lidmaatschapsnummer.

U hebt het nodig als uw kaartjes wil kopen voor een van onze KBO-activiteiten.

Ook hebt u deze KBO-Best ledenpas altijd nodig als u korting wilt krijgen bij een van de winkeliers of bedrijven die zich aangesloten hebben bij de Kortingsactie KBO/PVGE (zie Nieuwsbrief).
Als u uw pasje niet kunt tonen kan men de korting weigeren.
Zorg dus dat u uw pasje altijd bij de hand hebt.

KBO overhandigt cheque bij opening Krasse Knarren Tuin

Op eerste paasdag werd onder een stralende zon de opening verricht van de Krasse Knarren Tuin. Wethouder Wilma van der Rijt verrichtte onder grote publieke belangstelling de openingshandeling. De Krasse Knarren Tuin is een project van Annelies Wikkers en Caren Herps, beiden lid van Volkstuinvereniging De Oude Bochten en allebei ook KBO-lid.

Dankzij de inzet van de technische commissie van de volkstuinvereniging, de vele vrijwilligers, sponsoren en door crowdfunding werd de Krasse Knarren Tuin binnen korte tijd gerealiseerd.

KBO Best heeft de afgelopen 2 jaar meegedaan met de RABO Clubkascampagne. Ons doel waarop mensen konden stemmen was het aanleggen van een tuin waar mensen met beperking kunnen tuinieren op aangepaste tuintjes op niveau. Door de vele stemmen kreeg onze KBO over beide jaren in totaal € 2.000, – uit de RABO clubkas. Een geweldig resultaat.

Jullie voorzitter, Gaston Slagers, overhandigde namens jullie de cheque aan de voorzitter van de volkstuinvereniging Jago Lachmeijer.

Hij zei daarbij dat de tuin een geweldig initiatief is waarbij centraal staat: het elkaar ontmoeten, het verbinden en het bezig zijn in de buitenlucht. Die doelstelling sluit naadloos aan op die van KBO-Best. KBO Best is dan ook verheugd dat zij haar steentje heeft kunnen bijdragen aan de realisatie van de Krasse Knarren Tuin.

Foto`s van de muziekkapel Beim Kronenweirt

Foto`s van de lekkere 3 gangen lunch ( Happen & Stappen) bij de MAKRO

Zeemanskoor Dwarsgetuigd op KBO- Lentefeest: gevaren op één kompas

Al ruim voor aanvang waren ruim 130 leden aanwezig in de Kadans in afwachting van wat komen zou.
Zoals te doen gebruikelijk kon men vooraf bij de ingang lotjes kopen voor de loterij. Men had er zin in want de vrijwilligers moesten alle zeilen bijzetten om aan die vraag te voldoen. Eigenlijk was die run op de lotjes ook wel te verwachten want de ‘golden girls’ hadden zoals gebruikelijk weer gezorgd voor geweldige en feestelijke prijzen. De aanwezigen zaten nog rustig onder het genot van een kopje koffie onderling bij te kletsen en de lotjes op volgorde te leggen toen zich een ware storm ontwikkelde en zich over de aanwezigen uitstortte. Het zeemanskoor Dwarsgetuigd, bestaande uit circa 20 ruig uitziende zeelieden, kwam binnen en overrompelde iedereen met hun prima zangkunst (op niveau orkaankracht), enthousiasme en performance. Ieder lid van het koor werkte als een galeislaaf maar duidelijk was dat gevaren werd op één kompas. Zij wilden iedereen deelgenoot maken van mooie zeemansliederen uit vroegere woelige tijden toen mannen nog van staal en de schepen van hout waren. Nou dat is gelukt en hoe! In de pauze kwamen de aanwezigen even in rustiger vaarwater en kon men wat bijkomen onder het genot van een drankje, hapje en snack en natuurlijk de loterij. Navraag bij de aanwezigen leerde dat praktisch iedereen de complimenten en waardering uitsprak voor zowel het zeemanskoor als aan de organisatie voor hun goede keuze.

Na de pauze bleek de muziek noch het optreden aan kracht te hebben ingeboet en kon wederom de stormvlag gehesen worden. De aanwezigen voeren verder mee in het muzikale schuitje. Na afloop werd het zeemanskoor getrakteerd op een welverdiend applaus.

Daarna werd op de valreep nog de resterende prijzen verloot en vervolgens gingen de aanwezigen tevreden huiswaarts.

Waarschijnlijk met de gedachte: thuis eerst lekker eten in de kombuis en daarna op tijd onder zeil.