Archief Reizen en Excursies 2018

KBO Best- busreis Wenen en Boedapest vooral gezellig 2017

KBO Best- busreis Wenen en Boedapest vooral erg gezellig Precies op tijd draait de bus de snelweg bij Aken op. Onze reis naar Wenen en Boedapest is nu echt begonnen. Met goede moed snellen wij Duitsland in. De goede moed zou de hele reis blijven maar na een kwartier was de vaart eruit: ongeluk, weg afgesloten, twee uur file. We kwamen dus te laat aan bij ons hotel in Zuid-Duitsland, maar na enige versnaperingen en een maaltijd waren we weer helemaal bij de les. De dag daarop bracht ons eerst naar Wenen, waar een gids tijdens de stadswandeling met enig vilein genoegen de vrouwonvriendelijke praktijken uit een ver verleden declameerde. Toch: Wenen is een mooie stad en meer waard dan de paar uur die wij er konden doorbrengen. In het Hongaarse Tatabánya checkten we in bij ons vakantieadres: Hotel Arpad. Het stadje wordt bewaakt door een reusachtige adelaar die daar vanwege duizend jaar Hongarije in 1907 op een berg is neer geplant. De dagen erna zouden we herhaaldelijk opgelucht tegen elkaar zeggen “Kijk daar ons vogeltje. Hij zit er nog”, Want dan waren we na een hele dag bussen en kijken weer bij ons hotel en kon de avondgezelligheid beginnen. Tweemaal hebben we Boedapest bezocht met daarbij een rondvaart over de Donau. Het is een geweldig mooie stad die we gelukkig wel wat beter konden verkennen. Inclusief de terrasjes. Want een ding is me tijdens deze reis wel duidelijk geworden: KBO-ers op reis houden van terrasjes… Naast Boedapest bezochten we ook het stadje Szentendre met vele karakteristieke straatjes en huizen. Daarnaast Visegrád met een mooi kasteel aan een al even mooi meer-met-park. En dan Esztergom dat ooit de hoofdstad van Hongarije was. Met een indrukwekkende kathedraal, een van de grootste in Europa. We hadden iedere dag schitterend weer en pas op de dag van vertrek betrok het een beetje en spetterde het wat. Niettemin schoten we zo goed op, dat we tot mijn grote vreugde nog een bezoek aan de wereldberoemde abdij van Melk in Oostenrijk konden inlassen. Voor mij een hoogtepunt. Op de laatste dag van onze reis kwamen we wonderwel zonder files dwars door Duitsland waarna we in Vaals een afsluitende maaltijd hadden. Behalve veel moois en veel buskilometers is me van deze reis vooral de gezelligheid bijgebleven. Mensen blijken plotseling gemeenschappelijke kennissen te hebben en kletsen wat af. Over het werk en de kinderen van vroeger en de kleinkinderen van nu. Het was dan ook iedere avond bij het aperitief, het diner en lang daarna vooral heel gezellig. Alleen daarom al ben ik, hopelijk niet voor de laatste keer met een KBO- reis op pad geweest. Uiteraard zat Jo lips van onze reiscommissie met zijn vrouw Anke in de bus. Maar bij aankomst in Best stonden Elly van Dam en Loes Betlem van de werkgroep reizen ons op te wachten om te vragen of alles goed was.

Hart voor de KBO of niet?? Kijk, dan ben je lid van een club.

Willem van Beerendonk

Indrukwekkende reis naar Polen. 2018

Woensdag 10 september vertrokken we met 38 personen, waarvan 20 uit Best naar Polen. De eerste overnachting was in Duitsland, waarna we de volgende dag naar Wroclaw (Breslau) reden.
Op dag 2 maakten we met gids Monica een rondrit door de stad en stapten we diverse keren uit om de stad te voet te verkennen. We bezochten de Johannes De Doper kathedraal en de Grote Markt met stadhuis. Wroclaw is in WO II nagenoeg geheel verwoest geweest maar fraai herbouwd.

Op dag 3 bezochten we Auschwitz en Birkenau, onder leiding van gids Martyna. We kregen allemaal een koptelefoon en zendertje, zodat we alles goed konden volgen. De rondleiding nam ruim 2 1/2 uur in beslag en we trokken er vrij snel doorheen. Dat moest ook wel, want de volgende groepen stonden steeds te wachten. Maar het was heel indrukwekkend en we waren er allemaal een beetje stil van na afloop.

Dag 4 gingen we naar de Zoutmijn van Wieliczka (Unesco erfgoed). Daar kregen we weer oordopjes, zodat we de gids goed konden volgen. Buiten was het 30 °, maar binnen 16 °. We daalden eerst af tot 130 meter diepte, 750 (treden) en totaal hebben we 2,5 km. gelopen. De mijn is 30 km. lang en is tot 2012 in gebruik gebleven. We zagen prachtige sculpturen, een ondergrondse kapel en heel veel moois, allemaal van zoutsteen. Gelukkig konden we met een originele mijnlift weer naar boven. Toen we weer buiten kwamen, was het nog steeds 30 °, dus lonkten de terrasjes!

Dag 5 stond in het teken van Krakau. We bezochten met gids Martyn de Joodse Wijk, de koninklijke burcht, de kathedraal en de indrukwekkende Grote Markt. Krakau is als door een wonder nagenoeg helemaal gespaard gebleven van bombardementen in WO II. Maar de trieste geschiedenis van het Joodse Getto, met de 3 meter hoge muur er omheen, maakte wel grote indruk.

Dag 6 stond in het teken van een bezoek aan de bedevaartsplaats Czestochowa. Daar in het klooster Jasna Góra bevindt zich De Zwarte Madonna. Het is vergelijkbaar met Lourdes.

Dag 7 verbleven we in Warschau. Daar stapte gids Sabina in de bus en ze is enkele uren bij ons gebleven. Steeds een stukje rijden en dan weer even te voet de bezienswaardigheden bekijken: onder andere het Joodse getto, het Operagebouw, het romantische Lazienkipark met het Paleis op het Water en met het standbeeld van Chopin. Ook bezochten we het indrukwekkende Holocaust museum. Warschau is in WO II voor 85 % verwoest geweest, maar alles is zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat herbouwd.

Dag 8 hebben we Poznan bezocht met zijn Oude Markt met renaissance stadhuis en prachtige patriciërshuizen.

Op dag 9 moesten we de terugreis aanvangen. In Berlijn hebben we nagenoeg alle highlights bezocht per bus, dankzij onze voortreffelijke chauffeur Joop, die ons veel wetenswaardigheden wist bij te brengen.

Op dag 10 kwamen we ’s avonds na een lange rit weer thuis met een voldaan gevoel. Een compilatie van foto’s kunt u vinden op onze website: www.kbobest.nl.

Anke Lips

Reis naar Polen 2018
« 1 van 13 »

Dagtrip naar ‘De Porseleyne Fles’ te Delft 2018

Dagje Delft doe je met KBO Best

kbo
Deze gedachte deelde ik op 30 augustus met meerderen. Van KBO Best gingen 46 mensen mee om deze oude stad en het Delfts blauw aan een nadere inspectie te onderwerpen. De reis zelf liep op rolletjes onder de geroutineerde leiding van chauffeur Marcel. Keurig op tijd vertrekken, keurig op tijd aankomen. Mooiste momenten van de dag waren het bezoek aan de Porceleyne Fles, een fabriek voor Delfts blauw aardewerk en een rondvaart door de grachten van Delft.

In de Porceleyne Fles kregen wij al gauw door, waarom dat handgeschilderde Delfts blauwe aardewerk zo gruwelijk duur is. Handwerk is op zich al duur, maar als je ziet hoeveel tijd en vakmanschap (zeg maar gerust: talent) er bij komt kijken dan snap je waarom een bordje uit de Porceleyne Fles honderden euro’s kost en een op het oog gelijk ogend bordje uit China voor een paar tientjes over de toonbank gaat. Een rare draaiing in de historie trouwens, want Delfts blauw is ontstaan omdat het Chinese porselein van de VOC razend populair was, maar ook razend duur.
Dus ging men het in Delft namaken en zijn het nu de Chinezen die Delfts blauw namaken…

Op het water van de Delftse grachten konden wij vernemen dat er in Delft behoorlijk wat studenten zitten (een kleine 30.000) en dat die behoorlijk veel bier drinken. Dat vertelde althans onze schipper annex gids. Die was zelf student en leek van wanten te weten. Maar hij vertelde ook vele bijzonderheden over de vaak fraaie oude panden.

Op het programma van deze dag stonden ook koffie in Houten, een lunch in Delft en een diner in Tilburg. Het zal u niet verbazen dat er tijdens die gelegenheden heel oud Best de revue passeerde. Want er wordt wat af- en bijgekletst op zo’n tochtje.

Willem van Beerendonk

De Porseleyne Fles Delft augustus 2018
« 1 van 15 »

Dagtocht Barneveld – Spakenburg 2018

Op 22 juni jl. vertrokken we met een goed gevulde bus uit Best richting de kippenhoofdstad van Nederland. Rond 10uur kwamen we via mooie binnenwegen, met uitleg van Marcel, die het een en ander over deze route vertelde, aan in Barneveld. Na de thee/koffie kregen we een rondleiding van een medewerkster door het Nederlands Pluimveemuseum, waar we veel te weten kwamen over de kip en het ei. Hierna was er een veiling, waar je voor je zelf eieren kon kopen, dit via de veilingklok.
Na en goed verzorgde koffietafel in het restaurant vertrokken we naar Spakenburg. In het Spakenburgs museum, kwamen we van alles te weten over de geschiedenis van dit stadje. Hierna kon we nog wat rondlopen en/of een terrasje pakken. Na vertrek uit Spakenburg richting Best hadden we een goed verzorgd drie gangen diner in Nistelrode. Bij thuiskomst was iedereen het ermee eens, dat het een zeer gezellige en leerzame dag was geweest. Bedankt, zonder twijfel ook namens de medereizigers.

Reis naar Soest en Sauerland 2018

Ook dit jaar is de KBO erin geslaagd een 5-daagse buitenlandse reis te organiseren. Met 40 personen (w.o. leden van de KBO Middelbeers en Son/Breugel) vertrok de bus van OAD met chauffeuse Trudy ’s morgens om 8.00 uur vanuit Best richting SOEST (Sauerland). Onderweg werd nog gelegenheid gegeven om in de stad Münster rond te wandelen, helaas was dat vanwege de hevige regenbui nauwelijks mogelijk. Na de kamerindeling en het diner in het hotel werd ‘s avonds onder leiding van een stadsgids nog een korte wandeling door het stadje Soest gemaakt. Gelukkig scheen de volgende dagen de zon weer. Vanuit ons hotel maakten we elke dag excursies naar bijzondere plaatsen w.o. Paderborn met de romaans-gotische Dom, het Teutoburgerwoud met de 53 meter hoge Hermannsdenkmal, Bad Arolsen met het Barokke slot waar koningin Emma in 1858 werd geboren, Winterberg met de Kahler Asten. Verscholen tussen de bergen van het Sauerland hebben we op de Diemelsee nog een boottocht gemaakt. Vanwege het warme weer was het elke avond mogelijk om buiten op het terras een borreltje te drinken. De directie van het hotel zorgde zelfs op een avond voor gezellige muziek. Helaas kwam op de vijfde dag een einde aan deze mooie reis. ’s Morgens kregen we nog de gelegenheid om in Soest wat inkopen te doen. Na de lunch kwamen we rond vijf uur weer in Best aan.

Bloesemtocht Haspengouw 2018

Weinig bloesems maar veel moois.

Op 8 mei stonden wij vol goede moed klaar voor de bloesemtocht naar Haspengouw in België. Doordat beide bussen vertraagd waren door files vertrokken we wat later. In twee bussen met ruim 80 personen. Rond tienen stonden we op de stoep bij de Kaasboerin in Postel en zoals bekend, dan sta je niet verkeerd. Koffie of thee met gebak…Heerlijk!
Via een toeristische route en via het dorp Kuttekoven, waar we een heerlijke broodmaaltijd kregen, kwamen we in Sint Truiden terecht. We kregen een gids aan boord, maar die kon helaas geen bloesems meer vinden. De seizoenen waren ons voor geweest. Maar mooie monumenten en mooie landschappen zagen we volop. Tussendoor een rustmomentje met een lekker drankje en we konden er weer even tegen. In ieder geval tot Soerendonk waar we werden verhaald op een prima driegangen diner. Rond negen uur in de avond waren we weer in Best. Twaalf uurtjes met verrassende momenten en veel moois.
Gezellige mensen. Er zijn ergere dingen…

Katrijn van de Weijden

Haspengouw 2018
« 1 van 5 »

Vander Klooster modepresentatie april 2018

Dagtocht Vander Kloostermode Donderdag 26 april vertrokken we met 25 personen naar Vander Kloostermode in Boskoop. Onderweg hadden we wat oponthoud vanwege 2 ongelukken, maar goed half 11 arriveerden we in Boskoop. We werden hartelijk ontvangen door de heer Vander Klooster zelf, die kort vertelde dat zij 40 jaar bestonden en vanwege dat feit waren er ook diverse aanbiedingen met 10 % korting. Nadat we koffie en thee met een gebakje hadden genuttigd, begon de modeshow. Er werd geshowd door de dames Sandra, Ans en Annemiek, die ons allerlei modellen pantalons, blouses, jassen, jurken etc. toonden van diverse bekende merken. Ook leerden we dat de blouson weer terug is van weggeweest, maar we wisten al lang dat de mode zich steeds blijft herhalen, alleen nèt weer iets anders. Vanwege het jubileum konden we raden hoeveel knopen er in een grote glazen vaas zaten en na afloop bleek dat Loes er het dichts bij zat. Zij ontving een leuk tasje en ze dingt op het eind van het seizoen nog mee naar de fashioncheque van € 300,00. Om 12.00 uur hebben we geluncht en daarna werd de groep in tweeën gedeeld. De ene helft ging naar de Bingo, waar een cheque van € 15,00 te winnen was en enkele kleinere prijsjes, de andere helft ging alvast shoppen in de modezaak. Naderhand werd het omgewisseld. Er was voldoende keuze in de maten 36 tot en met 52/54 en er zijn dan ook veel plastic tasjes met inhoud mee naar huis gegaan. Rond half 5 waren we weer terug in Best. Iedereen had het goed naar de zin gehad.
Anke Lips

« 3 van 10 »

Modeshow met Vorstenbosch Damesmode 2018

Georganiseerd door KBO Best in samenwerking met de PVGE Best
Hier alvast de foto’s

Modeshow met Vorstenbosch Damesmode 2018-2
« 1 van 39 »

Excursie naar Monster en Rotterdam 2017

Op 14 september, een regenachtige dag, ging de groep KBO Best met chau eur Ed op weg naar het Westland. In restaurant De Waterman te Werkendam was de ko estop. Bij de ko e/thee werd een lekker stukje appeltaart (voor sommigen te groot!) geserveerd. In de regen kwamen we in Monster aan bij het themapark De Westlandse druif. Onder leiding van twee gidsen (met praktijkervaring!) werden we wegwijs gemaakt in de druiventeelt. Van oudsher werden in het Westland consumptiedruiven geteeld met export naar met name Duitsland en Engeland. Maar de vrije markt, die ontstond met de EU, betekende het einde van de beroepsmatige druiventeelt. Men kon in het Westland niet op tegen de goedkopere arbeid en de gratis zonnewarmte langs de Middellandse zee. Het themapark, dat ca. 10.000 m2 groot is, wordt nagenoeg geheel gerund door vrijwilligers, die alle voorkomende werkzaamheden verrichten en ook de rondleidingen verzorgen. In de kassen worden verschillende rassen witte en blauwe druiven geteeld, zoals de Frankenthaler en de Muskaatdruif, die we uit een schuitje konden nuttigen. In een aparte kas staan een groot aantal verschillende rassen druivenbomen, die in de loop van de tijd in het Westland werden gebruikt. Doordat de kassen deels voorzien zijn van grondverwarming en/of ruimteverwarming en deels geen verwarming hebben rijpen de druiven verspreid over het seizoen. Daardoor kunnen vanaf begin juli tot begin oktober druiven geoogst worden. Het krenten van de druiven vraagt in het voorjaar veel arbeid. Dat werk wordt veelal gedaan door de jeugd en door vrouwen, die met hun kleine handjes een deel van de kleine druifjes uit de tros plukken, zodat een mooi gevormde tros druiven het eindresultaat wordt. De bestrijding van ziekten en plagen gebeurt biologisch. Er worden zijdehoentjes ingezet om de taxuskevertjes op te eten en met zwavelverdamping wordt meeldauw bestreden. In de kassen worden kleine geperforeerde zakjes met roofmijt opgehangen; die zorgen dat spint geen kans krijgt. Uiteindelijk worden elk jaar ca. 30.000 kg druiven geoogst. Na een prima lunch vertrokken we naar Rotterdam. Tijdens de toer door de stad vertoonde Ed zijn stuurmanskunsten door soms erg smalle straatjes, maar hij wist is tegelijkertijd ook veel te vertellen. In Rotterdam wonen met 700.000 inwoners ongeveer 200 nationaliteiten. Je ziet er portiekwoningen met 8 tot 10 woningen per portiek; 4 of 5 hoog zonder lift. Bekende gebouwen, zoals de Euromast, diergaarde Blijdorp, museum Boymans-van Beuningen, het Feyenoordstadion, het maritiem Museum, Piet Bloms paalwoningen, de grootste moskee
van Nederland en bekende beelden als “De verwoeste stad” van Ossip Zadkine en “Cascade” van Joep van Lieshout zagen we tijdens ons rit voorbijkomen. Het lukte Ed om ons redelijk dicht bij de Markthal te droppen, waardoor we vlug door de regen toch niet al te nat werden. Ieder kon zijns weegs gaan in dit imposante en mooie gebouw. Je vindt er met de uitgestalde groenten, fruit, specerijen, vlees, vis en nog vele andere producten mooie en kleurrijke plaatjes. Op de terugweg werd ons in restaurant Gambora in Gameren een prima diner geserveerd. Toevallig konden we aldaar nog wat ervaringen uitwisselen met een groep KBO- ers uit Middelbeers, die ook een dagtocht hadden.
Op de website van de KBO kunt u foto’s van deze geslaagde dagtocht bekijken.
Na de busreis naar Rotterdam en Monster is een blauwe paraplu met roosjes in de bus achtergebleven. Kennelijk vergeten.

Die kan worden opgehaald bij Elly van Dam, Marie Raymakersstraat 8. Tel. 37 17 79.

Excursie naar Monster en Rotterdam 2017
« 1 van 15 »

Excursie Vander Klooster mode in Boskoop 2017

Om halfnegen vertrokken we met 36 personen naar Boskoop om een modeshow van de Firma Vander Klooster in Boskoop bij te wonen.
De verliep voorspoedig, zodat we op de geplande tijd in Boskoop arriveerden, waar we ontvangen werden met een kopje koffie/thee en lekker gebak.
De heer van de Klooster heette ons persoonlijk welkom. Zijn zoon Leon is in het verleden meestal in Best geweest en die vond het heel jammer dat het in Best niet door kon gaan, want ze werden altijd heel vriendelijk ontvangen bij ons. Om 11.00 uur startte de modeshow met de mannequins Inge, Ans en Marian. Zij toonden ons de mooiste kleding van goede merken, zoals Rabe, Toni, Esmee (hun eigen merk), Leona, Gollehaug, Frank Walder, Lebek, Setterlady, Hegler en Brandtex. Wat ze presenteerden was zeer divers: jassen, broeken, truien, vesten, rokken, jurken, bomberjacks en blazers. Er was voor iedereen wel iets leuks te vinden in de maten 36 tot 52/54, zowel voor ” jongere ouderen” als voor“oudere jongeren”.
Ook waren er “neppieces”: in plaats van een deuxpiece zaten trui en vest aan elkaar. En als er iets vermaakt moest worden, werd dat meestal ter plaatse gedaan, zodat erop gewacht kon worden.
Na de modeshow kregen we een lunch aangeboden en daarna werd de groep in tweeën gesplitst: één groep kreeg een kleine rondleiding in het distributiecentrum, waar 7 tot 10.000 stuks kleding hing en daar na werd er een Bingo georganiseerd, waarbij kleine prijsjes gewonnen konden worden en 2 tegoedbonnen van € 15,00. De andere groep kon intussen naar hartenlust winkelen in de modezaak. Later werd de boel omgedraaid. Na afloop kregen we nog koffie/thee, waarna we om 15.00 uur voldaan huiswaarts keerden. Gelukkig hadden we niet te veel files onderweg en kwamen we rond half 5 in Best terug. Iedereen had erg naar de zin gehad en vond het voor herhaling vatbaar. Wellicht kunnen we volgend jaar weer gaan, want dan bestaat de firma 40 jaar en dan zijn er diverse jubileumshows.